Największe mity żywieniowe według ekspertów

Największe mity żywieniowe według ekspertów

W mediach masowych coraz częściej poruszany jest temat zdrowego odżywiania. Niestety nie zawsze przekazywane tam treści i przekonania są poparte argumentami znajdującymi swoje potwierdzenie w aktualnych badaniach. W tym gąszczu różnych i często wykluczających się informacji na temat żywienia trudno się odnaleźć. Dlatego postanowiłem zapytać się prawdziwych ekspertów w zakresie dietetyki, jakie są według nich najbardziej rażące mity żywieniowe. Ich opinie są niezwykle cennym źródłem wiedzy dla wszystkich osób, które chcą się zdrowo odżywiać.

Wszystkich ekspertów łączy pasja do dietetyki, a ich wiedza ugruntowana jest wieloletnim doświadczeniem w pracy z pacjentami. Opinie wielu specjalistów na dany temat są o tyle bezcenne, że potrafią scalić najważniejsze kwestie widziane z różnej perspektywy. Dzięki tym kluczowym spostrzeżeniom można dotrzeć bliżej prawdy na temat właściwego odżywiania.

Najbardziej rażące mity żywieniowe według dietetyków:

Paulina Ihnatowicz: Facebook, Instagram

książka „Masz to we krwi”

Najbardziej razi mnie przekonanie, że magiczne diety czy suplementy załatwią za nas robotę czyli pracę u podstaw taką jak sen, sport i wypracowane zdrowe nawyki żywieniowe. Tak nie jest… Organizm, aby prawidłowo funkcjonować potrzebuje kompleksu wielu związków chemicznych, które są obecne w naturalnych produktach spożywczych w odpowiednich proporcjach. Gdy te związki dostarczane są razem jest niemal pewne, że niczego nie będzie brakować. Dlatego wiara w to, że suplementy mogą zastąpić nieprzetworzoną żywność jest bardzo naiwne. Takie podejście to droga na skróty, a jak wiadomo takie rozwiązania nie przynoszą długofalowego sukcesu, w tym przypadku trwałego zdrowia. Negatywnego wpływu zachodniej diety ubogiej w wartościowe produkty nie przezwycięży łykanie tabletek.

Magiczne diety i suplementy nie zapewnią nam trwałego zdrowia! Podstawa to ruch, sen, zdrowe nawyki żywieniowe i … uśmiech 😁

Radosław Smolik: Facebook, Instagram

Nie sposób wybrać tylko jeden… Niemniej warto zwrócić uwagę, że są mity mniej i bardziej szkodliwe. Wiara w niektóre z nich nie jest szczególnie problematyczna, prócz faktu życia w błędzie (np. mit o połączeniu ogórka z pomidorem, czy odrywaniu końcówek od banana). Są jednak niestety też i takie, które w sposób znaczący mogą negatywnie wpływać na zdrowie (m.in. mit o prozdrowotnym oleju kokosowym, czy warzywach i owocach pełnych pestycydów). Stąd jeśli mógłbym wybrać nie jeden, a grupę mitów, zdecydowanie wybrałbym tę, w przypadku której wiara może nieświadomie wpłynąć na zdrowie człowieka w sposób niekorzystny.

Mitów żywieniowych jest wiele, jednak najgorsze są te, które mogą negatywnie wpływać na nasze zdrowie np. mit o prozdrowotnym oleju kokosowym czy owocach i warzywach pełnych pestycydów.

Justyna Mizera: Facebook, Instagram

książki: „Dietetyka sportowa”, „Pokonaj zespół metaboliczny”

Mit żywieniowy, który mnie razi to liczenie tylko kalorii, wystarczy minus energetyczny i dieta działa. Wiadomo, że tak nie jest, nie tylko liczba kalorii ma znaczenie, ale też proporcje makroskładników oraz witaminy i składniki mineralne, czy błonnik. Dieta to całość, a nie tylko liczby.

Dieta to nie tylko kalorie, to też proporcje makroskładników, witaminy, minerały czy błonnik.

Milena Nosek: Facebook, Instagram

książka: „Otyłość brzuszna”

Ze wszystkich krążących mitów w zakresie dietetyki najbardziej rażącym jest dla mnie ten, który mówi o tym, że zdrowe odżywianie się jest drogie. Rozumiem, skąd taki pogląd, ale śmiało dalej go podważam. Rzeczywiście żywność wysokiej jakości, certyfikowana, czy od tzw. lokalnego rolnika lub też produkty importowane z przypisanymi niezwykłymi wartościami odżywczymi mają wysokie ceny i nie każdy może sobie na nie pozwolić. Jednak totalnie nie na tym polega zdrowe odżywianie się i można je urządzić tak, aby nawet było tańsze niż bazowanie na wyżej wymienionej żywności. Ponadto, do tanich produktów można dodawać niewielkie ilości droższych, wówczas pojawiają się one np. w codziennym menu i wystarczają na dłużej. Trzeba dobrze śledzić rynek sezonowy, oferty sklepów, czy dostawy a wszystko jest możliwe. Dochodzi tutaj oczywiście kwestia celów, preferencji, nawyków i idei, jakimi człowiek się kieruje myśląc o jedzeniu, jednak nie jest to prawdą, że zdrowe jedzenie powinno dużo kosztować.

Zdrowe odżywianie wcale nie musi być drogie! Cena produktu nie determinuje jego korzyści zdrowotnych.

Mikołaj Choroszyński: Wywiad z Mikołajem, Facebook, Instagram,

książki: „Dieta MIND…”, „Uzależnienie od słodyczy…”

Ciekawe pytanie, bo tych mitów jest naprawdę wiele. Na przykład nie wiem, czy można nazwać to mitem, ale coraz częściej spotykam się z przekonaniem niektórych osób, że dieta ketogeniczna może być odpowiednia w celu utrzymania długotrwałego zdrowia. Natomiast nie istnieją żadne badania, które mogłyby potwierdzić taką hipotezę. Nie wiadomo jak stosowanie takich restrykcyjnych diet odbije się na nasze zdrowie w perspektywie długoterminowej. Brakuje informacji na ten temat.

Nie wiadomo jak stosowanie restrykcyjnych diet np. diety ketogenicznej na nas wpłynie w perspektywie długoterminowej. Brakuje informacji na ten temat.

Simona Kus: Facebook, Instagram

Najbardziej razi mnie mit dotyczący istnienia idealnej diety bez mniej wartościowych produktów. Taka dieta typu wszystko albo nic. To prowadzić może do napadów objadania się, do przerwania budowania zdrowych nawyków żywieniowych i pojawienie się wyrzutów sumienia. Zdrowa dieta to zdrowe do niej podejście. Brak zakazów a budowanie zdrowych relacji, balansu. Nie znikną z półek słodycze czy chipsy, trzeba wiedzieć jak z nich korzystać.

Zdrowa dieta to zdrowe do niej podejście! Brak zakazów, a budowanie zdrowych relacji, balansu.

Podsumowanie

Opinie dietetyków z wieloletnim doświadczeniem na temat mitów żywieniowych pokazują, że w dzisiejszych czasach w natłoku różnych informacji pojawiają się niestety takie, które mogą szkodzić naszemu zdrowiu. Ten artykuł obala największe mity związane z jedzeniem.

Warto zapamiętać ❗

  • Magiczne diety i suplementy nie zapewnią nam trwałego zdrowia! Podstawa to ruch, sen, zdrowe nawyki żywieniowe i … uśmiech 😁
  • Mitów żywieniowych jest wiele, jednak najgorsze są te, które mogą negatywnie wpływać na nasze zdrowie np. mit o prozdrowotnym oleju kokosowym czy owocach i warzywach pełnych pestycydów.
  • Dieta to nie tylko kalorie, to też proporcje makroskładników, witaminy, minerały czy błonnik.
  • Zdrowe odżywianie wcale nie musi być drogie! Cena produktu nie determinuje jego korzyści zdrowotnych.
  • Nie wiadomo jak stosowanie restrykcyjnych diet np. diety ketogenicznej na nas wpłynie w perspektywie długoterminowej. Brakuje informacji na ten temat.
  • Zdrowa dieta to zdrowe do niej podejście! Brak zakazów, a budowanie zdrowych relacji, balansu.

Należy wiedzieć, że nawet dzisiaj możliwe jest wprowadzenie zdrowej diety, która nie musi być wcale droga. Ważne jest, aby żywność którą wybieramy, była bogata w witaminy, składniki mineralne czy błonnik. Kalorie to nie wszystko! Taka dieta złożona z wartościowych produktów to podstawa w celu zachowania zdrowia na dłużej. Suplementy mogą stanowić jedynie dodatek do diety, a nie być czymś co zapewni nam zdrowie. Tak samo jak restrykcyjne diety, które wymuszając na nas trzymanie się z góry ustalonego reżimu, mogą wpędzić nas w pułapkę emocjonalną i skutkować złą relacją z jedzeniem. Ponadto wcale nie gwarantują długotrwałych efektów, jak to niektórzy obiecują. Każdy z nas jest różny i to czyni nas wyjątkowymi. Te różnice powodują, że nie istnieje idealna dieta dla wszystkich. Ważne jest, aby kierować się zdrowym rozsądkiem i stopniowo wprowadzać nowe nawyki żywieniowe. Jest to dłuższa droga, ale przyniesie satysfakcję w postaci utrzymania zdrowia na dłużej.

A według Ciebie jaki jest największy mit żywieniowy? Zostaw swój komentarz poniżej. 😉



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.