Przyprawy i ich właściwości przeciwzapalne – nowe badanie opublikowane w Journal of Medicine.

Przyprawy i ich właściwości przeciwzapalne – nowe badanie opublikowane w Journal of Medicine.

Dodanie mieszanki przypraw do posiłku może pomóc w zmniejszaniu stanu zapalnego.

Przyprawianie potraw to niezawodny sposób, aby poprawić smak, jednak najnowsze badanie przeprowadzone przez Uniwersytet Stanowy w Pensylwanii sugeruje, że dodanie przypraw do posiłku może także przynieść korzyści zdrowotne. Badacze odkryli, że dodanie sześciu gramów przypraw do posiłku bogatego w węglowodany oraz tłuszcz nasycony powoduje obniżenie markerów stanu zapalnego w perspektywie kilka godzin.

Connie Rogers, profesor nauk o żywieniu i główny autor tego badania inspirował się poprzednimi publikacjami, które łączyły wiele różnych przypraw takich jak kurkuma czy imbir, z właściwościami przeciwzapalnymi. Wyniki wielu badań sugerują silny związek przewlekłego zapalenia z takimi chorobami jak nowotwory, choroby sercowo-naczyniowe czy nadwaga i otyłość, które dotykają większość społeczeństwa. Ponadto w ostatnich latach naukowcy odkryli, że stan zapalny może gwałtownie wzrosnąć po zjedzeniu posiłku o wysokiej zawartości  cukrów lub tłuszczów. 

Szczegóły badania

Do udziału w tym najnowszym badaniu włączono 12 mężczyzn w wieku od 40 do 65 lat z nadwagą lub otyłością, którzy byli w grupie ryzyka chorób sercowo-naczyniowych.

Każdy z uczestników w losowej kolejności miał zadanie zjeść 3 wersje posiłków o wysokiej zawartości tłuszczów nasyconych oraz węglowodanów przez trzy różne dni.

Jedna wersja posiłku nie zawierała żadnych przypraw, w drugiej wersji były obecne 2 gramy mieszanki przypraw, natomiast w ostatniej znajdowało się 6 gramów tych samych przypraw. Badacze pobierali próbki krwi przed zjedzeniem danego posiłku, a następnie po każdym posiłku co godzinę przez łącznie cztery godziny, aby zmierzyć markery stanu zapalnego.

Naukowcy w swoim badaniu zastosowali mieszankę przypraw złożoną z bazylii, liścia laurowego, czarnego pieprzu, cynamonu, kolendry, kminku, imbiru, oregano, pietruszki, czerwonej papryki, rozmarynu, tymianku i kurkumy. 

Wnioski

Naukowcy odkryli, że uczestnicy którzy zjedli posiłek bogaty w węglowodany i tłuszcze nasycone z sześcioma gramami mieszanki przypraw mieli niższe markery stanu zapalnego w porównaniu do tych, którzy jedli ten sam posiłek z mniejszą ilością przypraw lub bez nich. Pomimo, że badacze nie znają dokładnego mechanizmu, który jest za to odpowiedzialny to z pewnością te wyniki świadczą o tym, że przyprawy mają właściwości przeciwzapalne i mogą równoważyć stan zapalny spowodowany posiłkiem o wysokiej zawartości tłuszczów nasyconych i cukrów.

Standardem w zapobieganiu chorobom cywilizacyjnym powinno być zachęcanie ludzi do zdrowszego odżywiania oraz regularnej aktywności fizycznej. Jednakże te zmiany w stylu życia mogą być zbyt trudne i wymagające dla większości ludzi, tymczasem autorzy opisywanego eksperymentu chcieli sprawdzić, czy samo dodanie różnorodnych przypraw może być alternatywnym sposobem na poprawę funkcjonalności organizmu.

Literatura:

  1. Connie J Rogers, Penny M Kris-Etherton, Kristina S Petersen, Ester S Oh. Spices in a High-Saturated-Fat, High-Carbohydrate Meal Reduce Postprandial Proinflammatory Cytokine Secretion in Men with Overweight or Obesity: A 3-Period, Crossover, Randomized Controlled Trial. The Journal of Nutrition, 2020


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.